Cena biletu: 160 PLN
I set Viktor Tóth Drum & Bassss
Viktor Tóth – saksofon altowy & keyboards
György Orbán – kontrabas
Chris Jennings – kontrabas
Hamid Drake – perkusja
fot. mat. prasowe
Oryginalne trio składające się z Viktora Tótha, Hamida Drake’a i Mátyása Szandaia pracowało razem przez prawie 20 lat. Koncertowali na całym świecie i wydali razem trzy albumy. Wielki basista Mátyás Szandai niedawno tragicznie zmarł. Oryginalne trio nie może więc wystąpić na festiwalu Jazz nad Odrą. Kompozytor Viktor Toth zaprosił dwóch znakomitych basistów, a mianowicie Chrisa Jenningsa i Györgya Orbana, na ten koncert upamiętniający wielkiego brata Mátyása. Celebrują cud życia, błogosławieństwa chwili obecnej, odrodzenie i muzyczną wolność.
„Viktor Tóth jest jedną z najbardziej wszechstronnych postaci węgierskiego jazzu. Poprzez swoją muzykę Tóth może wyrażać siebie jako żywiołowego wirtuoza post-bopu (na przykład w Viktor Tóth Tercett) lub jako duchowego przewodnika dla duszy, jak w Arura Trio” – pisała o nim prasa. Spośród jego ośmiu albumów, kilka zostało Albumami Roku, a jego album zatytułowany „But Inside” otrzymał nagrodę Gramofon. Ponieważ Tóth grał z muzykami o międzynarodowej sławie, takimi jak Hamid Drake (perkusja), Henry Franklin (bas), William Parker (bas) John Betsch (perkusja) Eric Allen (perkusja) Bobby Few (fortepian) Bart Maris (trąbka) Piotr Wojtasik (trąbka) i James Carter (saksofon), zyskał szacunek w środowisku i rozwinął się jako muzyk dzięki tej współpracy. Jego muzyczna ekspresja jest dynamiczna, ale wrażliwa; zawsze stara się uchwycić energię chwili podczas każdego występu. Grał w całej Europie, Stanach Zjednoczonych, Indiach i Afryce na różnych festiwalach jazzowych. Kieruje własnymi projektami, komponuje własny materiał, produkuje muzykę do spektakli tańca współczesnego, prowadzi kursy mistrzowskie dla młodych muzyków i kolekcjonuje muzykę ludową… Zawsze szuka nowych kierunków rozwoju.
Hamid Drake jest amerykańskim perkusistą i perkusjonistą jazzowym. Pod koniec lat 90. Hamid Drake był powszechnie uważany za jednego z najlepszych perkusjonistów w jazzie i muzyce improwizowanej. Wykorzystujący – oprócz standardowego zestawu perkusyjnego – afrokubańskie, indyjskie i afrykańskie instrumenty perkusyjne oraz wpływy, Drake wielokrotnie współpracował z najlepszymi improwizatorami free jazzowymi. Drake wykonywał również world music; pod koniec lat 70. był członkiem Mandingo Griot Society Fodaya Musy Susa i przez całą swoją karierę grał reggae.
Drake współpracował z trębaczem Donem Cherry, pianistą Herbie Hancockiem, saksofonistami Pharoahem Sandersem, Fredem Andersonem, Archiem Sheppem i Davidem Murrayem, oraz basistami Reggiem Workmanem i Williamem Parkerem (w wielu składach).
Intensywnie studiował techniki gry na perkusji, w tym style wschodnie i karaibskie. Często gra bez pałeczek, używając rąk do rozwijania subtelnych, dominujących tonów. Jego gra na tabli wyróżnia się subtelnością i polotem. Poszukująca natura Drake’a i jego zainteresowanie karaibskimi instrumentami perkusyjnymi doprowadziły do silnego zaangażowania w reggae.
II set Stefon Harris & Blackout
Stefon Harris – wibrafon & marimba
Tim Warfield – saksofon
Christian Sands – fortepian
Dezron Douglas – kontrabas
Justin Faulkner – perkusja
fot. Deneka Peniston
Skład Stefon Harris & Blackout, pod kierownictwem wizjonerskiego wibrafonisty, Stefona Harrisa, jest pionierem we współczesnym jazzie. Harris wielokrotnie otrzymywał tytuł Wibrafonisty Roku DownBeat Critics Poll i został okrzyknięty „jednym z najważniejszych młodych artystów jazzowych” („Los Angeles Times”). Zespół, charakteryzujący się gwiazdorskim składem muzyków, płynnie łączy funk, R&B i globalne wpływy, przekraczając tradycyjne granice jazzu. Dzięki wpływowym albumom, takim jak „Sonic Creed” (uznanym za Jazzowy Album Roku przez WBGO – stację jazzową nr 1 na świecie) i „Urbanus” (nominowanym do nagrody Grammy), Stefon Harris & Blackout prezentuje dynamiczną grę skomplikowanych aranżacji i uduchowionej improwizacji, umacniając swój status pionierów w nowoczesnym krajobrazie jazzowym. Ich występy obiecują elektryzującą fuzję tradycji i innowacji, pozostawiając niezatarty ślad w pamięci publiczności i dalej kształtując ewoluującą narrację ekspresji jazzowej.