Michel Benita „Looking at Sounds”

26 kwietnia, 2024 18:00
Frilej
Grabiszyńska 56

Cena biletu: 60 PLN


10 % zniżki przysługuje przy zakupie 2 biletów na 2 różne koncerty w Firleju

15 % zniżki przysługuje przy zakupie 3 biletów na 3 różne koncerty w Firleju

20 % zniżki przysługuje przy zakupie 4 biletów na 4 różne koncerty w Firleju

Zniżki dostępne wyłącznie w kasach organizatora:

tel.+48 508 491 901, tel.+48 508 492 270


Michel Benita „Looking at Sounds”

Michel Benita – kontrabas, kompozycje

Matthieu Michel – flugelhorn

Jozef Dumoulin – Rhodes

John Hadfield – perkusja

fot. Jean Baptiste Millot

Po swoim debiucie w ECM jako lider w 2015 r. – na „River Silver” z zespołem Ethics – algierski basista Michel Benita przedstawia nowy kwartet z albumem, który wnosi całkowicie świeże brzmienie i koncepcję do jego muzyki. Nadal korzystając z talentu członków wcześniejszego zespołu, dodaje do miksu belgijskiego czarodzieja klawiatury, Jozefa Dumoulina grającego na pianinie Rhodesa marki Fender, wprowadzając w ten sposób oryginalny głos i paletę tonalną, która pomaga zdefiniować i ukształtować muzykę w najwspanialszy możliwy sposób.

Dzięki subtelnemu wykorzystaniu elektroniki oraz mocnym i mistrzowskim melodiom Benity, unikalne podejście Dumoulina do roli pianina Rhodesa marki Fender nadaje muzyce lekkości, a jednocześnie solidnego ugruntowania ze zmieniającymi się teksturami, które nadają muzyce niemal mistyczne poczucie istnienia. Muzyka zdaje się płynąć i delikatnie nieść ze sobą słuchacza, ale w razie potrzeby potrafi się również pogłębić, jakby chciała podkreślić jakiś punkt lub wysunąć na pierwszy plan silny pomysł melodyczny albo motyw rytmiczny. Kompozycje dostosowują się do tego sposobu tworzenia muzyki, wykorzystując melodyjne fragmenty i tekstury z tej bardzo niekonwencjonalnej sekcji rytmicznej, na bazie której Michel prezentuje swoją liryczną skrzydłówkę ze wspaniałym efektem. Od delikatnego „Barroco” i „Low Tide” po elegancki temat „Dervish Diva” z jego natarczywością i nieustępliwością.

Tytułowy utwór, „Looking At Sound”, kładzie nacisk na wykorzystanie przez kwartet koloru i tekstury w celu rozwinięcia i ukierunkowania muzyki w dłuższej kompozycji, poprzez wykorzystanie powoli ewoluujących pejzaży dźwiękowych, które prowadzą do głównej melodii jako naturalnego punktu kulminacyjnego występu. Jest to sprytnie zrealizowane poprzez użycie charakterystycznej gry Dumoulina na fortepianie elektrycznym, która czasami przypomina – choć nieco ciszej – użycie instrumentu przez Chicka Coreę z Milesem, gdy muzyka nabiera ostrzejszego charakteru, oraz bardziej melancholijny ton Michela na skrzydłówce. Ta metoda jest również stosowana z doskonałym efektem w „Slick Team”, który ponownie wykorzystuje sprzęt elektroniczny do uzyskania doskonałego efektu, oraz mniej oczywistą linię Matthieu Michela, zanim całość się zespoi, aby później rozwinąć się z bardziej zdefiniowaną rolą Michela, która płynnie przechodzi w chwytliwy motyw zamykający.

Organizatorzy zastrzegają sobie prawo do zmian w programie.