Michał Barański „MASOVIAN MANTRA” | Chief Xian aTunde Adjuah

16 września, 2022 19:00
Teatr Muzyczny Capitol
ul. Piłsudskiego 67, 50-019 Wrocław

19:00 Michał Barański „MASOVIAN MANTRA”

fot. mat. prasowe

Michał Barański – kontrabas, gitara basowa, indyjska perkusja wokalna, beatbox

Shachar Elnatan – gitara, śpiew

Michał Tokaj – fortepian, syntezatory

Łukasz Żyta – perkusja

 

Autorski projekt Michała Barańskiego łączący elementy folkloru polskiego i indyjskiego, w towarzystwie uznanych muzyków światowego formatu.

Płyta jest rezultatem zamiłowania artysty do polskiej muzyki ludowej oraz przeprowadzenia dogłębnej analizy indyjskich struktur rytmicznych. Materiał, który znalazł się na płycie jest udanym połączeniem rytmów mazurkowych z matematycznymi koncepcjami indyjskiej muzyki karnatyckiej.

Nie bez znaczenia jest również skład zespołu muzyków pracujących przy nagraniu wszystkich kompozycji . Na skrzypcach zagrał Kacper Malisz, znany z mistrzowskich interpretacji polskich tańców w zespole Kapela Maliszów. Obok niego wystąpił Shachar Elnatan, izraelski gitarzysta, łącznik pomiędzy polską a bliskowschodnią kulturą muzyczną. Kultura żydowska wywarła ogromny wpływ na muzykę polską na przestrzeni wieków. Skład osobowy umożliwił połączenie różnych elementów, które historycznie stanowiły część polskiej kultury.

Michał Barański – urodzony w 1984 roku w rodzinie z muzycznymi tradycjami. Już jako trzynastolatek został zauważony na warsztatach jazzowych przez amerykańskiego klarnecistę Brada Terry. Wraz z pianistą Mateuszem Kołakowskim i perkusistą Tomaszem Torresem wszedł w skład kwartetu Terry’ego, wielokrotnie koncertując w USA i zdobywając szlify u źródeł jazzu. Koncertował w słynnym klubie Knitting Factory w Nowym Jorku, Jazz Bakery w Los Angeles, Berklee Performance Center w Bostonie, Vail Jazz Festival w stanie Colorado, Portland Jazz Festival .Bardzo szybko, gdyż już w trakcie studiów rozpoczął współpracę jako sideman z wieloma wybitnymi artystami polskiej i światowej sceny, takimi jak: Bennie Maupin, Dayna Stephens, Nigel Kennedy, Dan Tepfer, David Doruzka, Joel Holmes, Timucin Sahin, Vladislav Sendecki, Derrick McKenzie, Tomasz Stańko, Zbigniew Namysłowski, Marcin Wasilewski, Michał Urbaniak, Aga Zaryan, Kayah, Piotr Wojtasik, Bernard Maseli, Jarosław Śmietana, Piotr Wylezol, Michał Tokaj, Artur Dutkiewicz, Urszula Dudziak, Kuba Badach, Piotr Baron, Ewa Bem, Mieczysław Szcześniak, Dorota Miśkiewicz, Marek Napiórkowski, Adam Bałdych, Andrzej Olejniczak, Anna Serafińska.W 2014 roku został nominowany do nagrody Fryderyka w kategorii Artysta Roku Jazz. W latach 2008,2013,2014,2019 został wybrany przez czytelników Jazz Forum najlepszym kontrabasistą roku. Jest doktorem adiunktem na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej w klasie kontrabasu i gitary basowej.

 

21:00 Chief Xian aTunde Adjuah

fot. mat. prasowe

Chief Xian aTunde Adjuah – trąbka/harfa

Lawrence Fields – klawisze

Ele Howell – bębny

Max Mucha – kontrabas

Weedie Braimah – djembe/instrumenty perkusyjne

Machito la clave del barrio – conga

 

Chief Xian aTunde Adjuah [formalnie Christian Scott] jest dwukrotnym zdobywcą nagrody Edisona i sześciokrotnie nominowanym do nagrody Grammy architektem dźwięku, trębaczem, multiinstrumentalistą, kompozytorem, producentem, projektantem innowacyjnych technologii i instrumentów muzycznych (Adjuah Trumpet, Siren, Sirenette i Chief Adjuah Bow), założycielem i CEO wytwórni płytowej i wytwórni aplikacji Stretch Music, oraz Wodzem Ludu Xodokan koronowanym przez plemiona Maronów w Nowym Orleanie. Jego wujem jest innowacyjny jazzman i legendarny saksofonista oraz kompozytor, Dr Big Chief Donald Harrison, Jr., a jego dziadkiem był legendarny Wielki Wódz, Donald Harrison Senior. Od roku 2001 Adjuah wydał trzynaście cieszących się uznaniem krytyków nagrań studyjnych, cztery płyty na żywo i jeden zbiór największych hitów. Zasłynął jako twórca konwencji harmonicznej znanej jako „forecasting cell”, która umożliwia mu stosowanie w grze bezdźwięcznych tonów, uwydatniając oddech nad wibracją ustnika – tzw. technika szeptu (ang. whisper technique) – i jest powszechnie uważany za protoplastę brzmienia charakterystycznego dla wytwórni Stretch Music. Jego innowacyjne utwory przyniosły mu liczne tytuły i nagrody: PBS American Masters short „Christian Scott aTunde Adjuah The New Chief”, nagrodę JAZZFM dla Innowatora/za Innowację Roku, przyznany przez Jazz Journalist Association tytuł Trębacza Roku, nagrodę Herb Alpert Award w dziedzinie sztuki, nagrodę Paula Acketta, Echo: Deutscher Musikpreis, przyjęcie do grona Black Genius Brain Trust, nagrody Downbeat Magazine’s Critics and Readers Poll’s w kategorii Najlepszy Kompozytor, Najlepsza Trąbka i Najlepszy Współczesny Zespół Elektroniczno-Jazzowo-Rockowy, pięć nominacji do nagrody Grammy pod rząd i nagrodę The Changing Worlds Peace Maker.

Organizatorzy zastrzegają sobie prawo do zmian w programie.