Piotr Wojtasik: „VOICES”

Piotr Wojtasik: „VOICES”

 

Premiera najnowszego projektu jednego z najwybitniejszych polskich trębaczy jazzowych – Piotra Wojtasika. Projekt bardzo mocno związany z Wrocławiem, unikalny pod względem wykonawczym – udział w projekcie biorą znakomici jazzmani oraz jedyny w Polsce chór synagogalny. Piotr Wojtasik stworzył wyjątkowe kompozycje z myślą o wybitnych muzykach, których zaprosił do współpracy:

Piotr Wojtasik – trąbka

Magdalena Zawartko – wokal

Julia Ziembińska – harfa

Marcin Kaletka – saksofon

Michał Tokaj – fortepian

Adam Kowalewski – kontrabas

Kazimierz Jonkisz – perkusja

Chór Synagogi pod Białym Bocianem we Wrocławiu pod dyrekcją Stanisława Rybarczyka

Piotr Wojtasik: Brzmienie chóru jest dla mnie inspiracją od wielu lat i co jakiś czas ku niemu się zwracam. Lata temu realizowałem projekty z zespołem Billy Harper Quintet z udziałem chóru, wykonywałem kompozycje Stanisława Fiałkowskiego na trąbki i chór. Te inspiracje domagały się jakiegoś spełnienia i ostatecznie postanowiłem napisać coś swojego. A Chór Synagogi pod Białym Bocianem jest wspaniały, ma wyjątkowe brzmienie, składa się z solistów, jest genialny! Spowodował, że moje plany trafiły na idealny grunt, nasze spotkanie zaowocowało współpracą.

Piotr Wojtasik – urodził się 10 czerwca 1964 roku we Wrocławiu. Wirtuoz trąbki, znakomity improwizator i kompozytor, od przeszło 30 lat przemawia własnym, niepowtarzalnym, muzycznym językiem. Nagrywał i koncertował w większości krajów Europy, w Maroku, Izraelu, Kanadzie, Stanach Zjednoczonych, Japonii i Indiach. W latach 80. i 90. reprezentował nurt nowoczesnego bop’u, który obecnie przyjął formę bardziej indywidualną, opartą w części na jazzie modalnym z niewielkimi elementami free i muzyki etnicznej. Stale współpracuje z takimi muzykami jak: John Betsch, Joris Teepe, Viktor Tóth, Steven McCraven, Nicolas Simion, Michał Barański, Michał Miśkiewicz, Michał Tokaj. Od lat zapraszany jest do współpracy przez legendarnego saksofonistę Billy’ego Harpera. Brał udział w licznych projektach specjalnych z udziałem gigantów światowego jazzu, takich jak: Kenny Garrett, Joe Lovano czy Archie Shepp. Równocześnie występował jako sideman w innych zespołach, w skład których wchodzili muzycy takiej rangi, jak: Victor Lewis, George Cables, Kirk Lightsey czy Joe LaBarbera. Jest jednym z niewielu polskich muzyków, którzy są cyklicznie zapraszani do międzynarodowych projektów, takich jak: Michel Donato Quintet czy European Jazz Ensemble. Gościnnie wziął udział w nagraniu ponad kilkudziesięciu albumów. Na swoim koncie ma 11 autorskich płyt, które zdobyły wysokie uznanie wśród krytyków i melomanów. Albumy „Circle” oraz „Hope” otrzymały prestiżową nagrodę polskiej branży muzycznej – Fryderyka. Pozostałe, w większości, były do niej nominowane. Sam Wojtasik otrzymał dwa Fryderyki w 2008 roku w kategorii Muzyk Jazzowy Roku oraz jako autor Najlepszej Jazzowej Płyty Roku, właśnie za album „Circle”. Wielokrotnie zwyciężał w rankingu Jazz Top magazynu Jazz Forum. Najnowsza płyta „To Whom it May Concern” ukazuje wrażliwość Wojtasika zarówno w sferze wykonawczej, kompozytorskiej, jak i w pieczołowicie dobranej obsadzie muzyków.

fot. Sławek Przerwa

Chór Synagogi pod Białym Bocianem we Wrocławiu – Chór powstał w kwietniu 1996 roku z inicjatywy wrocławskiego dyrygenta Stanisława Rybarczyka oraz studentów i absolwentów Akademii Muzycznej we Wrocławiu, a także dzięki przychylności Gminy Wyznaniowej Żydowskiej we Wrocławiu. Zespół występuje regularnie w Polsce i za granicą. Brał udział w licznych Festiwalach m.in.: Festiwalu Kultury Żydowskiej w Krakowie, Festiwalu „Wratislavia Cantans”, Festiwalu Muzyki Sakralnej w Warszawie, Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu, Festiwalu Gaude Mater w Częstochowie, Muzycznym Festiwalu w Łańcucie. Koncertował na Międzynarodowych Targach Książki we Frankfurcie nad Menem. Uczestniczył w obchodach rocznicy Nocy Kryształowej w Hanowerze, Brunszwiku, Berlinie, Hamburgu i Görlitz.  Wykonywał koncerty z najsłynniejszymi kantorami świata: Josephem Malovanym z Nowego Jorku, Alberto Mizrahim z Chicago, Moshe Schulhofem z Miami, Roslyn Barak z San Francisco, Shmuelem Barzilaiem z Wiednia, Moshe Sternem z Jerozolimy /kantorem Wielkiej Synagogi/, Laszlo Fekete z Budapesztu, Avitall Gerstetter z Berlina, Davidem Ullmannem z Jerozolimy, Israelem Randem z Tel-Awiwu. Krytyka muzyczna wyraża się o Chórze niezwykle entuzjastycznie, podkreślając wspaniałe umiejętności Zespołu, a także niepowtarzalną atmosferę koncertów.

Stanisław Rybarczyk – dyrygent, animator kultury, menedżer i pedagog. Wystąpił na wielu festiwalach, m.in.: Wratislavia Cantans, Festiwalu Kultury Żydowskiej w Krakowie, Festiwalu Gaude Mater, Silesia Sonans, Legnica Cantat, Festiwalu Moniuszkowskim w Kudowie, Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu, festiwalach w Madrycie, Wiesbaden, Rydze, Nancy, Berlinie i Tallinie. Dyrygował koncertami w filharmoniach w Polsce i za granicą. Wystąpił wielokrotnie w większości krajów europejskich oraz w Chinach. Dyrygował wieloma operami m. in. Strasznym Dworem St. Moniuszki, Nabucco G. Verdiego, Manru I. Paderewskiego, Aidą, Traviatą, Trubadurem G. Verdiego, Czarodziejskim Fletem W.A. Mozarta. Dokonał szeregu prawykonań m. in. Mszy Polskiej i Oratorium Pieśń Świata H.F. Tabęckiego. Zrealizował nagrania dla firm fonograficznych, rozgłośni radiowych i telewizyjnych w kraju i za granicą. Twórca i dyrektor artystyczny wrocławskich Wieczorów Tumskich, Koncertów Hawdalowych i Festiwalu Kultury Żydowskiej SIMCHA, dyrektor Festiwalu Moniuszkowskiego w Kudowie-Zdroju. Autor widowiska „Koniec wieku – spotkanie kultur”. Współpracował przy realizacji wielkich widowiskach m.in.: Anioły Europy, Misterium Iniquitatis, Requiem Pro Pace. Dyrektor artystyczny Fundacji PRO ARTE, dyrektor Agencji Artystycznej Art & Business Direction, przewodniczący zarządu Fundacji „Dzielnica Wzajemnego Szacunku Czterech Wyznań”.